Klimatsmart högpresterande aluminiumplåt (KlimAl)
| Diarienummer | |
| Koordinator | Tekniska Högskolan i Jönköping AB |
| Bidrag från Vinnova | 4 989 698 kronor |
| Projektets löptid | oktober 2022 - oktober 2025 |
| Status | Avslutat |
| Utlysning | Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material |
| Ansökningsomgång | Metalliska material - Programövergripande utlysning 2022 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet visade en väg för tillverkning av plåt och förbättrad formning av skrotbaserad aluminiumplåt. Särskilt viktigt var insikten att existerande modeller för 3xxx- och 4xxx-material behöver förbättras. Ett nytt projektförslag förbereds för utveckling av databaser och förbättrade predikteringsmöjligheter. Arbete med en ny varsmspricksmodell är under slutförande för planerad publicerung efter projektslut. Viktigast var slutsatsen att även för mer komplexa legeringar kan varmformning vara ett alternativ för att öka formbarheten.
Långsiktiga effekter som förväntas
En konsekvens av att varmformning visat sig fungera väl för att öka formbarheten i skrotbaserade material med högre järninnehåll är att "icke-traditionella" legeringar, som använts inom byggbranschen, sannolikt kommer att kunna användas även inom fordonsbranschen.
Upplägg och genomförande
Bakgrundsarbete och arbete med gjutning och valsning skedde hos Tekniska Högskolan i Jönköping. Arbete med materialprovning för formning har även involverat Gränges för gjutning och valsning av legeringen som studerades. RISE har utfört mekanisk provning av materialet och byggt en materialmodell som kan användas i simulering. Simulering och formningsprovning har gjorts hos AP&T. Val av specifik legering har skett i dialog mellan alla parter inklusive Polestar Performance och Stena Recycling.