Klimato - Mot klimatsmart livsmedelskonsumtion
Diarienummer | |
Koordinator | Klimato AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - juli 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups steg 1 (höst 2019) |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet för projektet var att utveckla en plattform som skapar incitament för konsumenter att äta mer klimatsmart mat. Det övergripande målet är uppfyllt, under projektet har vi utvecklat och testat den föreslagna plattformen på marknaden. Antalet nedladdningar översteg våra förväntningar och snart efter lanseringen fick vi förfrågningar från restauranger som ville ansluta sig till plattformen, vilket tyder på att det finns intresse från båda användartyper.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom marknadsundersökningen kunde vi fastställa att ekonomiska incitament tillsammans med visualisering av användares klimatavtryck var viktiga aspekter för att motivera konsumenter till att äta mer klimatsmart. Prototypen som lanserades på marknaden inkorporerar båda delarna. Lanseringen var framgångsrik, antalet nedladdningar och antalet återkommande användare var över förväntan trots nästintill ingen marknadsföring. Appens rabatter utnyttjades sällan, vilket enligt användarna beror på att det endast fanns en tillgänglig restaurang i appen.
Upplägg och genomförande
Projektet inleddes med en marknadsundersökning som lade grunden för plattformens utformande och åsikter samlades in från både konsumenter och från restauranger. Därefter utforskade vi hur gamifiering & nudging kunde nyttjas i plattformen, koncept som enligt undersökningen ansågs som viktiga. Produktutvecklingen pågick under våren trots en del komplikationer till följd av Covid-19, vilket gjorde att lanseringen blev framflyttad. Efter lanseringen har användardata och feedback samlats in, information som anses mycket viktig för att vidareutveckla projektresultatet.