Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Klimatkänsligt beslutsstöd för godstransportplanering och beslutsfattande

Diarienummer
Koordinator Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- & transportforskningsinstitut VTI
Bidrag från Vinnova 4 963 303 kronor
Projektets löptid oktober 2021 - maj 2025
Status Avslutat
Utlysning AI - Spets och innovation
Ansökningsomgång AI i klimatets tjänst - våren 2021

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet har framgångsrikt uppnått sitt mål att kunna stödja svenska myndigheters – i synnerhet Trafikverkets – klimatarbete genom utvecklingen av ett klimatkänsligt, modellbaserat beslutsstödsverktyg. Försöken att integrera AI i modelleringsprocessen visade sig dock vara opraktiska inom ramen för projektet. Den AI-baserade ansatsen ersattes därför med en optimeringsbaserad modellformulering, som visat sig vara ett mer ändamålsenligt och effektivt alternativ.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har levererat ett klimatkänsligt beslutsstödsverktyg för planering av godstransporter. Verktyget förväntas även framöver bidra till analyser och forskningsinsatser, vilket kan möjliggöra mer robusta och välgrundade planeringsunderlag. Utvecklingen av en fritt tillgänglig godstransportmodell har potential att stärka svensk forskning och innovation inom klimat- och transportområdet. Modellens öppenhet främjar vidareutveckling och samarbete över discipliner och organisationer.

Upplägg och genomförande

Detta var ett kvantitativt forskningsprojekt som följde fyra steg: (1) problemanalys, (2) modellering, (3) implementering och (4) testning och validering. Arbetet skedde i nära samarbete med Trafikverket. Arbetet presenterades också vid vetenskapliga seminarier för att ta del av ämneskunskap och få återkoppling. Fokus låg på att använda data och modeller som fungerar tillsammans med Trafikverkets befintliga planeringsverktyg.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 24 juni 2025

Diarienummer 2021-02749