IoT i skolan för var och en
Diarienummer | |
Koordinator | Arvika kommun - Arvika Sim- & Sporthall |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2021 - februari 2023 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för Sakernas Internet |
Ansökningsomgång | IoT för innovativ samhällsnytta och ett bättre liv för alla i en sammankopplad värld |
Syfte och mål
Projektets syfte är att skapa samhällsnytta genom att stärka elevers hälsa, öka lärandet och skapa ett bättre liv för var och en, med tillämpning av IoT i skolan. Projektmålet är att utveckla och testa innovativa IoT-idéer i skolan, vilket ska skapa insikter och lärande för utveckling av nya IoT-prototyper på lösningar och funktioner, samt nya arbetsmetoder, processer och affärsmodeller. Det ska ske genom att erbjuda testmiljöer för företag som vill prova/testa sina lösningar för att skapa affärsmöjligheter.
Förväntade effekter och resultat
Genom ny/mer regelbunden data, stärka det hälsofrämjande arbetet i skolan, för att ge elever goda förutsättningar för ett gott liv på längre sikt. Bidra till en tillgänglig lärmiljö utifrån inkludering och jämställdhet med hjälp av IoT-teknik. Identifiera möjlighet till nya arbetsprocesser som stärker arbetet med elevers hälsa och/eller förbättrar den fysiska, eller psykosociala miljön i skolan. Identifiera nya forskningsområden avseende IoT, hälsa och skola.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet organiseras i fyra arbetspaket, där respektive paket består av en arbetsgrupp som ansvarar för genomförande av aktiviteter. 1. Ledning och koordinering - samordnar och koordinerar projektet. 2. Test och tillämpning - skapar förutsättningar för och genomför tester. 3. Analys, värdering och lärande - sammanställer och analyserar data. 4. Kommunikation och kunskapsspridning - sprider kunskap. Arbetet delas in i fyra etapper där arbetsgrupperna arbetar parallellt: 1. Ramverk och möjligheter 2. Test 3. Kvalitet och prototyping 4. Projektavslut