Intelligent, högprestanda färdbromsmodul för tunga fordon
Diarienummer | |
Koordinator | Haldex Aktiebolag |
Bidrag från Vinnova | 8 133 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2016 - januari 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI -Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - 2016-04-12 |
Slutrapport | 2016-02538engelska.pdf(pdf, 717 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Potential att förbättra broms- och fordonsdynamik prestanda med hjälp av ny teknologi för styrning och reglering av tryckluftsbromsar på tunga fordon. Samtidigt med målsättningen att bättre och lättare kunna integrera denna typ av teknologi tillsammans med avancerade funktioner för att tillgodose framtida systemkrav på självkörande fordon.
Långsiktiga effekter som förväntas
Baserat på ett teknologikoncept har dels hårdvara vidareutvecklats för själva ventilfunktionen men även elektronik och mjukvara för att tillgodose en förbättrad reglering av hjulbromsarna samt även ökad och mer flexible kommunikation gentemot det övergripande fordonssystemet. Resultatet är väsetnligt korttare bromssträckor samt stöd och komplement till övriga säkerhetskritiska system (styrning) vid självkörande tunga fordon.
Upplägg och genomförande
Ett antal arbetspaket har bildat stommen i projektet. 1. Utveckling av ventilkoncept. 2. Förbättrad mjukvaruregelring med hjälp av nya simulationsmodeller. 3. Två separata testplattformar av demofordon för test och validering av utvecklingsarbetet. 4. Förberedelse av industrialisering av projektet. 5. Doktorandarbete