InPro-Hym: Inkluderande och produktiva hybrida möten
Diarienummer | |
Koordinator | Mälardalens Universitet - Akademin för ekonomi samhälle & teknik EST |
Bidrag från Vinnova | 1 987 543 kronor |
Projektets löptid | april 2022 - augusti 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Leda och organisera för digital transformation |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet för projektet var att skapa en forskningsbaserad metodik för organisering och genomförande av hybrida möten, vilket stödjer organisationers realisering av digitala flexibla arbetssätt. Detta mål har uppfyllts genom att skapa 7 reflektionsguider, 4 workshopsguider och 1 mall för diskussion som finns nu tillgängliga på svenska och engelska via en öppen webbsida https://sites.mdu.se/inpro-hym . Det som våra guider erbjuder är möjligheten att höja den egna kompetensen och därmed kunna anpassa den egna praktiken till olika omständigheter och behov.
Långsiktiga effekter som förväntas
Deltagarna i projektet har utvecklat en djupare förståelse för samspelet mellan människa, teknik, rum och arbetspraktiker vid hybrida möten och spridit resultatet i organisationerna (en kommun och ett multinationellt företag). Organisationer i Sverige och utomlands kan också stödja kompetenshöjande insatser för hållbara, digitala, flexibla och inkluderande arbetssätt tack vare att guiderna och mallen finns tillgängliga både på svenska och engelska. Olika aktörer har kunnat få del av resultatet och höjt den egna kompetensen genom kurser, evenemang och webbsidor.
Upplägg och genomförande
Projektet har utgått ifrån designmetodik och samskapande ansats för att utveckla relevant kunskap. Deltagarna har arbetat i olika workshop, har gjort egna observationer, har dokumenterat arbetssätt och testat prototyper av slutprodukten. Forskarna har analyserat det material som har producerats och mobiliserat relevant teori. Genom denna process har vi identifierat behovet av att gå bortom generella råd och istället skapa en möjlighet till djupare förståelse och till reflektion genom att stanna upp och analysera den egna praktiken.