Informationsdriven vård federerat lärande och syntetisk datagenerering
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Halmstad - Högskolan i Halmstad Akademin f informationsteknologi |
Bidrag från Vinnova | 665 901 kronor |
Projektets löptid | augusti 2022 - mars 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Kraftsamling för ökat nyttiggörande av hälsodata |
Ansökningsomgång | Förberedelseprojekt - Kraftsamling för ökat nyttiggörande av hälsodata |
Viktiga resultat som projektet gav
Det övergripande syftet med projektet är att driva på den förändring som krävs för att regionerna ska kunna arbeta mer informationsdrivet. Detta har gjorts i projektets två spår ett tekniskt spår och ett spår för diskussion och kunskapsöverföring. Diskussionsspåret har, med sina 6 interregionala arbetsgrupper, identifierat nödvändiga steg att ta i skiftet mot informationsdriven vård. Det tekniska spåret har fokuserat på 1) datauttag vid en region för analys och prediktion, 2) federerat lärande inom en region och 3) en ny metod för syntetisk generering av hälsodata.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten kan sammanfattas i fyra delar (se bifogad projektrapport för mer omfattande beskrivning): 1) Projektets två spår har levererat insikter, underlag och förslag på aktiviteter till kommande steg 2, den nationella systemdemonstratorn. 2) Region Örebros skarpa datauttag har lett till många viktiga lärdomar (juridiska, tekniska, organisatoriska) för vad en region behöver göra i skiftet till info.driven vård. 3) Federerat lärande inom en region har förberetts (men ännu inte genomförts). 4) En ny metod för syntetisk generering av hälsodata har testats och publicerats.
Upplägg och genomförande
Projektet hade två huvudspår ett tekniskt spår och ett spår för interregionala diskussioner och kunskapsöverföring. Det tekniska spåret utgjordes av tre skarpa delprojekt (datauttag, federerat lärande och syntetisk datagenerering) med eget ansvar för sitt respektive delprojekt. Diskussionsspåret bestod av 6 arbetsgrupper som träffades digital 2-3 gånger under projekttiden. Hela projektgruppen träffades 5 gånger där alla delprojekt och arbetsgrupper rapporterade status. Gemensam arbetsyta var Teams där dokument samt tips om relevanta seminarier, rapporter etc delades