Impulso Product Tracker - Produktspårning i distributions och försäljningsledet
Diarienummer | |
Koordinator | Impulso Retail Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 963 175 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - oktober 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Möjliggörande tekniker |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med projektet är uppnått. Ett komplett beslutsunderlag för teknisk roll out i EU är framtaget. Vi har också ökat kunskapen om produktspårning i distributions- och försäljningsledet. Projektet har också bidragit till flera strategiska samarbeten med såväl kunder som tekniska partners. Produkten är verifierad av marknaden och efterfrågan är stor. Det finns ett stort behov av fortsatt kunskapsspridning gällande produktspårning och DPP.
Långsiktiga effekter som förväntas
- Hållbarare retail industri Genom att spåra produkter kommer våra användare kunna ta tillvara på redan producerade produkter innan nya tillverkas, vilket kommer vara avgörande för att minska överproduktion. - Bättre ekonomiska förutsättningar Vår data bidra till bättre ekonomiska förutsättningar för retail industrin. Dels beroende på minskad överproduktion, men också genom att kunna agera på faktisk data direkt under säsong.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i fyra steg; nulägesanalys, förstudie, proof of concept och kunskapsspridning. Vi är nöjda med samtliga steg i upplägget och kommer arbeta på samma sett när vi expanderar till nya marknader. Vi har följt tidsplanen även om de kvalitativa intervjuerna tog längre tid än beräknat. Samarbetet mellan projektparterna har fungerat så pass bra att vi kommer fortsätta jobba tillsammans.