Implementering av ett digitalt patientstöd för egenvård hos bröstcancerpatienter - hur kan vi vara förberedda?
Diarienummer | |
Koordinator | Capio S:t Görans Sjukhus AB |
Bidrag från Vinnova | 476 050 kronor |
Projektets löptid | september 2021 - december 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Medtech4Health innovatörer |
Ansökningsomgång | Medtech4Health - Innovatörer i vård och omsorg 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Mål med projektet har varit att reda ut vad som behöver finnas på plats för att en patientstödslösning som har visat goda resultat i forskning ska kunna implementeras i ordinarie vård. Genom framtagande av en säkerhetskravlista och att säkra att även forskningen bedrivs på en medicintekniskt certifierad plattform som lever upp till lagrings- och säkerhetskrav är vi förberedda inför ett ev införande efter bra forskningsresultat. Inget plattformsbyte behöver då ske för att kunna implementera forskningsresultaten i ordinarie vård. Checklista för införandeprojekt har tagit fram.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom att i ett tidigt skede lista krav inför en kommande upphandling kan vi vara förberedda. Vi avvaktar utfall från pågående kliniska studie innan beslut fattas gällande det patientstöd som utvärderats. Kontakter inom Capio med andra pågående implementationsprojekt har givit lärdomar, prismodell samt nya kontakter för framtida samarbete. Patienters intresse för att få tillgång till evidensbaserade digitala patientstöd under behandling är högt och har potential att skapa ytterligare sätt att nå fram med anpassad information och relevanta verktyg till patient.
Upplägg och genomförande
Upplägget att följa en pågående klinisk studie har inneburit utmaningar. Tidigt i projektet identifierades en kravlista och att ett plattformsbyte behövde genomföras och studien blev därmed fördröjd. Detta påverkade även vårt införandeprojekt genom att vårdpersonalen inte hunnit arbeta så länge med lösningen, samt att inga resultat från studien ännu hunnit komma. Därmed har vi i större utsträckning tittat på andra projekt för att dra lärdomar, både inom och utom Capio. Kravlista, pris- och avtalsmodell och en checklista för införande baserat på lessons learned har tagits fram.