Högupplösning D-band Radarsensor för Tillämpning inom Fordon och Autonoma System
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - Rise Acreo AB, Kista |
Bidrag från Vinnova | 3 333 810 kronor |
Projektets löptid | januari 2020 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - 2019-06-11 |
Slutrapport | 2019-03076sv.pdf (pdf, 1733 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet är mycket relevant för FFI-programmet för elektronik, mjukvara och kommunikation samt Trafiksäkerhet och automatiserade fordon. Slutresultatet av projektet tillhandahåller en D-band radarprototyp som är relevant för områden elektromobilitet, aktiv säkerhet, autonoma fordon och uppkopplade fordon. Projektets övergripande mål var att utveckla en första D-Band radarsensorprototyp som skulle monteras på ett testfordon för att skapa och samla in bra testdata frän körningar på en testbana för att stödja kommande högfrekvens radartillämpningsområden.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet resulterade i en lyckad D-band radarprototyp som användes för att samla in data från totalt 47 olika definierade användarscenarier som representerar statiska mätningar av olika typer av mål som mätts på avstånd från 20 till 80 m. Resultaten visade att de relativa signalbrusförhållanden stämde överens med simulerade värden. Dock var räckvidden eller detekteringsavståndet mindre än teoretiska förväntningar pga. ett synkroniseringsproblem. En Volvo bil detekterades på 80m avstånd vilket är ett bra resultat. Radarprototypen kommer att användas i ett nytt FFI-projekt.
Upplägg och genomförande
Projektet utfördes av fyra kompletterande projektpartners, Veoneer, SafeRadar, Chalmers och RISE. Projektgenomförandet organiserades I sex arbetspaket: WP1 Krav och arkitektur WP2 Integration och byggsätt av D-Band radar- och kommunikationschip WP3 D-band radarprototyp hårdvaruutveckling WP4 D-band radarprototyp signalbehandling och mjukvaruutveckling WP5 Test och utvärdering av D-band radarprototyp WP6 Projektledning Projektet drabbades av förseningar pga. COVID och allmänna svårigheter med halvledarbristen. Trots det slutade projektet bra i tid.