Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Höft- och ryggskadepredikteringsmodeller för kvinnor och män i varierande sittställningar i framtida

Diarienummer
Koordinator Autoliv Development AB - Autoliv Development Aktiebolag
Bidrag från Vinnova 5 665 956 kronor
Projektets löptid april 2019 - maj 2023
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Slutrapport 2018-04998engelska.pdf(pdf, 3958 kB) (In English)

Syfte och mål

Projektet har vidareutvecklat humanmodellen SAFER HBM för att möjliggöra utvärdering av skydd för alla åkande i kollisioner med dagens och framtida bilar där de åkande har en större frihet att välja sittposition. Modellen är transformerbar till att motsvara kvinnor och män av olika storlek vilket möjliggör utvärdering och utveckling av skyddssystem som ger kvinnor och män av olika storlek i olika sittpositioner så långt det är möjligt samma skydd i kollisioner med dagens och framtidens bilar.

Resultat och förväntade effekter

Resultatet är uppdaterad och transformerbar SAFER HBM som kan prediktera mänsklig kinematik och skaderisk för kvinnor och män av olika storlek i bakåtlutad och upprätt sittposition i olyckor med dagens och framtida bilar. De industriella parterna kan med verktyget utveckla skyddsystem som reducerar antalet skadade och dödade i trafiken. Projektets parter planerar också att göra SAFER HBM globalt tillgänglig vid slutet av 2023. Detta möjliggör för fler parter att utveckla skyddssystem som kan reducera antalet skadade och dödade i trafiken idag och i framtiden.

Upplägg och genomförande

Projektet var ett samarbete mellan akademi och industri. En doktorand var knuten till projektet. Samarbetet gjorde utbyte av resultat och kunskap mellan akademin och industrin mycket effektiv. De industriella parterna nyttjade tidiga versioner av de verktyg och metoder som utvecklades vilket gav bra återkoppling till utvecklingen samt även bidrog till tidig industriell tillämpning. Tillgång till avancerade modeller gav de industriella parterna fördelar i utvecklingen av marknadsledande skyddssystem för dagens och framtida bilar.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 augusti 2023

Diarienummer 2018-04998

Statistik för sidan