Hjärnträning/mindfulness i skolan
Diarienummer | |
Koordinator | MINDAPPS AB - MIND APPS AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2019 - februari 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Social innovation |
Ansökningsomgång | Utveckla och testa en social innovation - steg 1 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet är att bidra med verktyg, inklusive ett digitalt, för att integrera hjärnträning/mindfulness i skolundervisningen. Detta för att skapa lugnare klassrumsmiljöer där eleverna får hjälp att fokusera bättre, hantera stress samt reglera känslor. Modellen har prövats i 5 skolor med lovande resultat. Elever och pedagoger vittnar om att det blir lugnare i klassen efter övningen och eleverna får lättare att fokusera. Med elever och pedagoger har vi vidareutvecklat modellen till en ekonomiskt och tidsmässigt hållbar modell för skolan.
Långsiktiga effekter som förväntas
Webbenkät med ca 350 högstadie- och gymnasieelever i projektet visar följande fördelar med att öva: 60% lugnare, 53% mer avslappnade, 37% lättare att hantera stress, 30% lättare att fokusera. En majoritet uppger att det är bra att öva vid stress och inför prov/läxförhör. Pedagoger i lågstadiet vittnar om att korta övningar skapar lugnare stämning i klassen. Citat pojke (som ofta stör) åk 3 efter övning: ”Jag känner mig som en helt annan människa. Jag är lugn nu”. Fokusgrupper visar att många elever i högstadiet och gymnasiet använder appen även hemma bl a för att lättare kunna somna.
Upplägg och genomförande
Under projektet har vi lärt oss att framförhållning är en viktig faktor för att lyckas i skolans värld. Vi hade behövt längre tid för att förankra projektet hos skolledning och personal på skolan för att ge pedagogerna det stöd de hade behövt. På 10 månader lyckades vi ändå identifiera 5 skolor, identifiera intresserade pedagoger, genomföra app kurs samt professionell utbildning med pedagogerna. Däremot blev perioden för pedagogerna att öva med eleverna för kort, vilket gör det svårt att på ett tillfredsställande sätt dokumentera resultatet.