Heltäckande hållbarhetsplattform för klimatsmart resande
Diarienummer | |
Koordinator | yeheGO AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - april 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups steg 1 (höst 2019) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att inleda teknisk och designmässig utveckling av nästa generations hållbarhetsplattform, initialt fokuserad på att sporra till mer klimatsmarta tjänsteresor. Yehegos mål med projektet var att nå djupare kundinsikt, besluta kring viktiga funktioner och innehåll för maximerad kundnytta, ta fram övergripande tekniskt ramverk och design för initial prototyp samt göra bolaget redo för nästa steg. Yehego har uppnått samtliga huvudmål i projektet och är väl förberedda på vidareutveckling av hållbarhetsplattformen från prototyp till kommersiell produkt.
Långsiktiga effekter som förväntas
De genomförda aktiviteterna har stärkt våra ansatser och verifierat behovet av den plattform som Yehego utvecklar. Intervjuer och workshops har fördjupat insikter befintliga lösningar, vad som upplevs som svårt idag och vad som kan göras bättre med vår plattform. Från dialoger med framtida slutanvändare har vi fått värdefull feedback rörande olika intressenters drivkrafter och krav på funktioner som vi behöver inkludera för att vara ett trovärdigt alternativ till befintliga tjänster. Resultatet av projektet ligger till grund för vidareutveckling och breddning av plattformen.
Upplägg och genomförande
Projektet har utförts enligt plan och med bra samarbete med externa partners. För att minimera risken för dubbelarbete valde vi att påbörja teknisk utveckling något senare än ursprungligen planerat. Detta för att säkerställa att vi skulle ha kommit längre i arbetet med design/UX och vara säkra på att vi utvecklar rätt saker från början. Under hela projektet har vi arbetat nära framtida slutanvändare och partnerbolag för att få viktiga insikter kring behov och drivkrafter, objektiv feedback genom varje steg, samt kunna testa affärsmodell och betalningsvilja med framtida kunder.