HejSenior!
Diarienummer | |
Koordinator | SENIORGLÄDJE CS AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2019 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syfte och mål var att underlätta livet för våra äldre och anhöriga genom att erbjuda en användarvänlig digital bokning av omsorgstjänster. Tekniken finns nu framtagen, vi har ett 20-tal bakgrundskontrollerade och utbildade seniorer, och vi har marknadsfört tjänsterna i Stockholm som var vårt pilotområde. Vi tycker att vi har uppnått första steget mot i att utveckla en plattform och affärsmodell för individanpassade omsorgstjänster i Sverige.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet av projektet blev det som vi önskat och förväntade oss. Vi lyckades få fram avancerad teknik på plats samt vi lyckades få ihop ett antal pensionärer som vill arbeta (Pensionärer som hjälper pensionärer). Intresset för marknaden är just nu låg eftersom kompletterande tjänster till ordinarie äldreomsorg fortfarande är i en tidig fas. Dock tror vi att detta är en tidsfråga. Att kunna hjälpa pensionärer att få ytterligare inkomst utöver pensionen och dessutom på ett flexibelt sätt genom att hjälpa andra pensionärer kommer att ha ännu större betydelse för samhället.
Upplägg och genomförande
Genomförandet gick som planerat och förväntat. Tekniken arbetades fram i samarbete med en teknisk partner med djup kunskap inom on-demand tjänster. Genom att dela projektet i faser kunde man säkerställa resultatet. Vi utbildade och rekryterade duktiga pensionärer för utförandet av tjänsterna, vi marknadsförde tjänsterna både genom traditionell annonsering, via sociala medier och PR. Men intresset hos marknaden är ännu lågt. Detta tror vi beror på en kombination av ovanan att boka omsorgstjänster digitalt, liten kännedom om företaget samt årstiden som vi lanserade tjänsten.