Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

HCT(HIgh Capacity Transport)-ökad energieffektivitet med minskat CO2-utsläpp i staden, konceptstudie

Diarienummer
Koordinator Ecoloop AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid oktober 2019 - augusti 2020
Status Avslutat
Utlysning Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI
Slutrapport 2019-03096sv.pdf (pdf, 1716 kB)

Syfte och mål

Projektet vill testa hur en HCT lösning kan fungera i stadsmiljö. En femaxlad lastbil leasades från Finland och testades med 20 tons last under 3 månader och jämfördes med treaxlad BK2 lastbil. Syftet var att testa en HCT lastbil för användning i staden. Målet var att öka transporteffektiviteten i staden genom att minska antalet lastbilar för tunga transporter, sten och jord, med omkring 50% samt minska bränsleförbrukningen med 10% per tonkm. Detta utan att öka slitaget på vägen eller öka risken för olyckor.

Resultat och förväntade effekter

Resultatet från de båda lastbilskörningarna visade att BK2 lastbilen behövde 172 körningar då HCT lastbilen endast behövde 111 körningar med förflyttning av samma last. Det betyder att HCT lösningen var 35% mer effektiv och vi minskade antalet körningar signifikant i staden. Resultatet visade också att bränsleförbrukningen minskade med 10% per tonkm. Resultaten bidrog till att ett vi planerade ett fortsättningsprojekt för att ytterligare förstå transporteffektivitet, bärighet och eventuell ökad olycksfallsrisk.

Upplägg och genomförande

En omvärldsanalys genomfördes för att förstå hur andra länder har löst trängsel och tunga transporter i staden. En test och demometod sattes upp för att studera en femaxlad HCT lastbil som leasades från Finland eftersom den inte gick att få i Sverige. Testen av HCT lastbilen jämfördes med en BK2 lastbil och både transporteffektivitet och bränsleförbrukning beräknades. Trots kort testperiod fick vi intressanta resultat som ledde till ett planerat fortsättningsprojekt. LTU tog fram en testmetod för framtida beräkning av vägens belastning av HCT lastbilen.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 14 januari 2021

Diarienummer 2019-03096

Statistik för sidan