HCT-II
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB - Volvo GTT |
Bidrag från Vinnova | 24 825 377 kronor |
Projektets löptid | december 2019 - augusti 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Ansökningsomgång | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI - 2019-06-11 |
Viktiga resultat som projektet gav
Måluppfyllnad: Minskad energiförbrukning (ABBA/ABba/AB): Ja Förståelse av varför energiförbrukning minskar: Ja Antal fordon vi testar: 4 DUO-trailer, 2 DUO-Kärra, 1 DUO-ETT, 4 Långlink ekipage. Testat och avslutat alla 74 tons 24 m kombinationer. Vi har gjort specialstudier på provbanor Påverkan på trafiksäkerhet och framkomlighet: Vi har utrett påverkan på cyklister vid omkörning. Framkomlighet, fordonsstabilitet och vägfriktion har studerats: Ja
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten kommer att ha inverkan på lagstiftning för HCT kombinationer Utvigning av tillåtet vägnät för 34,5 meters kombinationer Trafikverket kan arbeta genom 4 stegs principen, genom att vi tar fram kombinationer som kan framföras på dagens BK1 och BK4 vägnät. Ökadtransport effektivitet dvs mer gods per fordonskm och förarkm, mindre energiförbrukning per godskm. Färre lastbilar per transportarbete bidrar också till ökad trafiksäkerhet, då det är antalet fordonsfronter som avgör detta.
Upplägg och genomförande
Projektgruppen på 28 partners innefattar nödvändiga aktörer för att kunna gå från idé till praktiska tester på allmän väg med verkliga transporter inom flera segment. Pandemin 2020 förändrade förutsättningarna och vi anpassade arbetet. Projektet fokuserar på länge & tyngre HCT fordonskombinationer. I december 2023 godkändes två kombinationer på allmän väg upp till 34,5 meter vilket är en framgång för detta och tidigare projekt. VTI´s och LTU´s forskning har integrerats bra i projektet