Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

HCT City: Fallstudie massgods i städer. Piloter och systemanalys.

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Mobilitet och System, Göteborg
Bidrag från Vinnova 10 552 000 kronor
Projektets löptid april 2021 - februari 2025
Status Avslutat
Utlysning Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI
Ansökningsomgång Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI - december 2020
Slutrapport Slutrapport HCT-City FINAL II med bilagor.pdf(pdf, 3104 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet har byggt upp mycket ny kunskap kring vilka effekter införandet av urbana Högkapacitetsfordon (HCT-fordon) skulle kunna få på transporteffektiviteten i hela produktionssystemet inklusive energi- och bränsleförbrukning samt effekter på infrastrukturen. Det finns både en betydande ekonomisk, men även miljönytta med att lasta mer vid varje körning, oavsett om det gäller 5-axlade lastbilar eller nya fordonskombinationer. Det krävs dock nationella regeländringar för att få ut maximal nytta.

Långsiktiga effekter som förväntas

Kunskapen om nyttan med HCT-fordon har nu stärkts. Fler kommuner i Sverige liksom ytterligare åkerier har involverats och är intresserade av HCT-fordon. Fler kommuner börjar ställa krav på nollemissionsfordon och elektriska HCT-fordon kommer troligen. För att HCT-fordon ska få fullt genomslag på kommunala vägnät krävs en samordning av vägnätet mellan kommuner och Trafikverket samt ändrade regelverk för tunga fordon på en politisk nivå. Först då kan den fulla nyttan uppnås och en marknad skapas.

Upplägg och genomförande

Projektet startade den 1 april 2021 och avslutades den 31 december 2024. Projektet startades mitt under pandemin, vilket orsakade en del förseningar både genom svårigheten till fysiska möten och brist på materialleveranser, vilket så småningom förlängde projektet med 15 månader. De byggnationer av försöksfordon som planerats blev därför cirka ett år försenade. Projektet delades upp i åtta arbetspaket som arbetade relativt självständigt. Detta arbete sammanfattades regelbundet via projektmöten.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 april 2025

Diarienummer 2020-05149