Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Hardware For Next generation Millimeter Wave Automotive Radar Sensor

Diarienummer
Koordinator Gapwaves AB
Bidrag från Vinnova 18 650 777 kronor
Projektets löptid januari 2019 - juni 2023
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Slutrapport 2018-02707engelska.pdf(pdf, 4239 kB) (In English)

Syfte och mål

Vi hade som mål att utveckla antennlösningar för att utöka och förbättra prestandan för de befintliga sensorerna vid 77 GHz och vi tittar också på antennlösningar för futuristiska radarsensorer som kommer att fungera runt 140 GHz. 77GHz slot array-lösningen kommer att inkludera olika cirkulär polariserade (CP) antenndesigner. Ett 77GHz-system har planerats för en passiv radiometersensor som arbetar för att detektera väglaget och lågfriktionspunkten framför fordonet. Slutligen kommer nyutvecklade radarsensorer att demonstreras och testas i den verkliga fordonsmiljön.

Resultat och förväntade effekter

Design, tillverkning och karakterisering av cirkulärpolariserade antenner baserad på gapwaveguide-teknologi för 77 GHz Bandet Realisering av en låg kostnad 140 GHz antenn med polymerbaserad tillverkningsprocess. Ett radarsystem baserat på en passiv cirkulärpolariserad radar för vägytedetektering. Mätdata för validering av de teoretiska studierna med avseende på antenndesignkvalitet, RF-polarisation och bakgrundsstrålningsdetektering.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes genom att ett antal parallella och sekventiella arbetspaket utfördes. Antenner konstruerades och validerades innan de integrerades i en radarsensor som utvärderades och slutligen testades på ett fordon i verklig miljö.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 7 november 2023

Diarienummer 2018-02707

Statistik för sidan