Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Hållbara Lösningar för Fordonsinteriör

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 6 500 000 kronor
Projektets löptid april 2020 - september 2024
Status Pågående
Utlysning Hållbar produktion - FFI

Syfte och mål

Idag är fordonsinredning främst baserad på syntetiska material och ofta består interiörkomponenter av multimaterial-kombinationer där olika material är laminerade med lämpliga lim. Denna typ av avfall nedgraderas ofta i avfallshierarkin till isolering, energiåtervinning eller i värsta fall deponeras. Hypotesen här är att mycket av denna typ av produktionsavfall kan användas i komponenter med ett högre värde och bidra till en bättre miljöprofil. Projektet hanterar behovet av en helhetssyn på en mer hållbar produktion av fordonsinredningar.

Förväntade effekter och resultat

Huvudeffekten är att ställa om till en mer hållbar produktion av fordonsinredning. Följande resultat förväntas: -Materialflöden idag och optimerat för framtiden -Återvinningsbarhet efter användning -Enpolymer-lösningar -Easy divorce koncept -Guideline återvinning per material/polymer/koncept -Guideline och tester för att ersätta fossilbaserade med biobaserade/återvunna per råvara -Möjlighet att återanvända eller återtillverka efter materialtyp -LCA på utvalda material och komponenter

Planerat upplägg och genomförande

Projektet är uppdelat i ett antal arbetspaket med tydliga milstenar och där varje arbetspaket adresserar ett väl avgränsat område. Projektet kommer bedrivas tvärfunktionellt där de olika parterna kan inspirera varandra och där oväntade spinoffer kan uppstå. I ett internationellt perspektiv är projektet unikt eftersom det fokuserar på fordonsinredning och är väl representerat av både nationella och internationella leverantörer av interiörkomponenter. För att säkerställa resultatspridningen både inom och utanför projektet hanteras detta i ett dedikerat arbetspaket.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 1 april 2022

Diarienummer 2019-05855

Statistik för sidan