Genomförbarhetsstudie av cirkulära flöden av renoverade växellådor för nyproduktion av lastbilar (iReGear)
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Kungliga Tekniska Högskolan Inst f industriell produktion |
Bidrag från Vinnova | 499 305 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - maj 2024 |
Status | Pågående |
Utlysning | Cirkularitet - FFI |
Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - våren 2023 |
Syfte och mål
Övergången till en cirkulär ekonomi (CE) är nödvändig för att möta utmaningar gällande resursbrist, volatilitet inom materialpriser och miljöpåverkan. För att bli cirkulär behöver renoveringsintensiteten i alla sektorer ökas genom att integrera renoverade komponenter i nya produkter. Därfor är målet med detta projekt att utveckla ny kunskap genom integrering av renoverade växellådor i produktionslinjen för nya lastbilar ur teknik-, juridik- och kundperspektiv.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas generera ny kunskap om utmaningar och möjligheter med att integrera renoverade växellådor i produktionslinjen för nya lastbilar ur teknik-, juridik- och kundperspektiv. Denna integration av växellådor har potentialen (i EU-sammanhang) till en nettomaterialbesparing på 15300 ton/år, en nettoutsläppsminskning på 58305 ton CO2-ekv/år och en nettoenergibesparing på 14760 MWh/år.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är organiserat i fem arbetspaket inkluderande projektledning, analys av industriella exempler, testintegrering av en renoverad växellåda i produktionslinje för nya lastbilar och konsekvensanalys. Nyckelmedlemmarna i projektet representerar de interna och externa aktörerna i värdekedjan som är avgörande för projektets framgång. KTH kommer att ge forsknings- och projektledningsstöd. SCANIA och STS kommer att köra integrationstestet ur tillverkarens respektive återtillverkarens perspektiv.