Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Genomförbarhetsstudie av cirkulära flöden av renoverade växellådor för nyproduktion av lastbilar (iReGear)

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - Kungliga Tekniska Högskolan Inst f industriell produktion
Bidrag från Vinnova 499 305 kronor
Projektets löptid september 2023 - maj 2024
Status Pågående
Utlysning Cirkularitet - FFI
Ansökningsomgång Cirkularitet - FFI - våren 2023

Syfte och mål

Övergången till en cirkulär ekonomi (CE) är nödvändig för att möta utmaningar gällande resursbrist, volatilitet inom materialpriser och miljöpåverkan. För att bli cirkulär behöver renoveringsintensiteten i alla sektorer ökas genom att integrera renoverade komponenter i nya produkter. Därfor är målet med detta projekt att utveckla ny kunskap genom integrering av renoverade växellådor i produktionslinjen för nya lastbilar ur teknik-, juridik- och kundperspektiv.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas generera ny kunskap om utmaningar och möjligheter med att integrera renoverade växellådor i produktionslinjen för nya lastbilar ur teknik-, juridik- och kundperspektiv. Denna integration av växellådor har potentialen (i EU-sammanhang) till en nettomaterialbesparing på 15300 ton/år, en nettoutsläppsminskning på 58305 ton CO2-ekv/år och en nettoenergibesparing på 14760 MWh/år.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet är organiserat i fem arbetspaket inkluderande projektledning, analys av industriella exempler, testintegrering av en renoverad växellåda i produktionslinje för nya lastbilar och konsekvensanalys. Nyckelmedlemmarna i projektet representerar de interna och externa aktörerna i värdekedjan som är avgörande för projektets framgång. KTH kommer att ge forsknings- och projektledningsstöd. SCANIA och STS kommer att köra integrationstestet ur tillverkarens respektive återtillverkarens perspektiv.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 september 2023

Diarienummer 2023-00812

Statistik för sidan