Gamified learning för Calculus
Diarienummer | |
Koordinator | dogl AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - mars 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Calculus är en obligatorisk kurs på nästan alla tekniska högskoleutbildningar. Problemet är att många studenter inte engagerar sig tillräckligt med kursmaterialet för att göra bra ifrån sig på, eller klara, kursen. Vårt mål i detta projekt var att skapa en app som låter studenter arbeta med sitt kursmaterial på ett enkelt och roligt sätt, för förbättrad förståelse och resultat. Projektet var framgångsrikt: vi skapade en prototyp av appen, vidareutvecklade den till en minimum viable product baserat på användartestning, och validerade dess kundnytta hos studenter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi testade appen med en grupp studenter och utförde ett antal kundintervjuer. Vi fick positiv återkoppling på våra två grundmål: att skapa en app som är lättsam och enkel att använda, och att skapa användbart innehåll som kan arbetas med varsomhelst, närsomhelst. Vi fick också ett antal idéer för framtiden och ser fram emot att utveckla vår produkt. Vidare upptäckte vi intresse från ett nytt kundsegment som vi nu ska utforska. Appen ger företaget en bra bas att arbeta utifrån, och vi hoppas kunna nå den öppna marknaden så tidigt som sensommar 2021.
Upplägg och genomförande
Projektet utfördes av företagets tre grundare tillsammans med en pedagogisk konsult och en UX/UI-konsult. Det initiala prototyparbetet försenades dels pga COVID-19, men vi lyckades ändå genomföra projektet som vi ville. Vi styrdes av det vi har lärt oss om Lean-metodologin för att utföra kundobservationer, kundintervjuer och kundutveckling. Tack vare detta arbete identifierade vi ett nytt kund- och produktsegment att utforska.