Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Gamified learning för Calculus

Diarienummer
Koordinator dogl AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid juni 2020 - mars 2021
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa Startups steg 1 våren 2020

Viktiga resultat som projektet gav

Calculus är en obligatorisk kurs på nästan alla tekniska högskoleutbildningar. Problemet är att många studenter inte engagerar sig tillräckligt med kursmaterialet för att göra bra ifrån sig på, eller klara, kursen. Vårt mål i detta projekt var att skapa en app som låter studenter arbeta med sitt kursmaterial på ett enkelt och roligt sätt, för förbättrad förståelse och resultat. Projektet var framgångsrikt: vi skapade en prototyp av appen, vidareutvecklade den till en minimum viable product baserat på användartestning, och validerade dess kundnytta hos studenter.

Långsiktiga effekter som förväntas

Vi testade appen med en grupp studenter och utförde ett antal kundintervjuer. Vi fick positiv återkoppling på våra två grundmål: att skapa en app som är lättsam och enkel att använda, och att skapa användbart innehåll som kan arbetas med varsomhelst, närsomhelst. Vi fick också ett antal idéer för framtiden och ser fram emot att utveckla vår produkt. Vidare upptäckte vi intresse från ett nytt kundsegment som vi nu ska utforska. Appen ger företaget en bra bas att arbeta utifrån, och vi hoppas kunna nå den öppna marknaden så tidigt som sensommar 2021.

Upplägg och genomförande

Projektet utfördes av företagets tre grundare tillsammans med en pedagogisk konsult och en UX/UI-konsult. Det initiala prototyparbetet försenades dels pga COVID-19, men vi lyckades ändå genomföra projektet som vi ville. Vi styrdes av det vi har lärt oss om Lean-metodologin för att utföra kundobservationer, kundintervjuer och kundutveckling. Tack vare detta arbete identifierade vi ett nytt kund- och produktsegment att utforska.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 juli 2021

Diarienummer 2020-01417