Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Frustrations effekt på förares hjärnaktivitet och kognition (FEDBAC)

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar AB - 91000 Complete Vehicle Engineering
Bidrag från Vinnova 5 000 000 kronor
Projektets löptid oktober 2020 - augusti 2025
Status Pågående
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - juni 2020

Syfte och mål

Dagens tillgängliga metoder för att identifiera frustrerande interaktionshändelser har låg tids- och amplitudupplösning. De består huvudsakligen av frågeformulär och/eller intervjuer vilka inte exakt hittar när frustrationshändelser inträffar eller hur "starka" de är. Projektet syftar till att utveckla nya metoder för mätning av fysiologiska indikatorer på erfaren frustration som markörer för interaktionsproblem. Den primära applikationen är utvärdering av avancerade förarstödssystem (ADAS) och Infotainment-interaktion under utvecklingsfaser i bilprojekt.

Förväntade effekter och resultat

Projektet kommer ge ett tydligt svar på frågan om frustration ger en lämplig ram för att fånga interaktionsproblem och i vilken utsträckning dessa problem kan identifieras i tid och fångas i storlek med hjälp av fysiologiska mätningar. Projektet kommer leverera nya metoder för fysiologisk mätning av frustration hos mindre erfarna bilanvändare under verklig interaktion med fordon. Metoderna kommer stärka svensk industri inom interaktionsområdet och effektivisera produktutvecklingen. Projektet estimeras producera 6 vetenskapliga artiklar och en doktorsavhandling.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet är uppdelat i 4 st olika arbetspaket (AP). AP1 hanterar administration och säkerställer leveranser, demonstrationer, publikationer och slutrapport för projektet. AP2 syftar till att i detalj karakterisera situationer som är mycket frustrerande för bilanvändare och vilka känslor det skapar. AP3 kommer genom att mäta fysiologisk storheter att undersöka vilka fysiologiska och subjektiva parametrar som är centrala och hur de ändras under uppbyggnad av frustrationen. AP4 syftar till att beskriva vilka hjärnområden som har olika aktivitetsnivåer under frustration.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 14 december 2023

Diarienummer 2020-02951