Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Förstärkt ADAS II

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 6 775 000 kronor
Projektets löptid november 2022 - oktober 2025
Status Pågående
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - juni 2022

Syfte och mål

Projektets mål är att utveckla och utvärdera proof-of-concept prototyper av ADAS som integrerar intern perception (förar- och kabinövervakning) och extern perception (radar och kamera) med kartdata. Genom integrering av olika datakällor ämnar projektet bidra till förbättrad trafiksäkerhet och funktionalitet i ADAS (befintlig och tillkommande funktionalitet), förbättrade användargränssnitt (dynamiska multi-modala användargränssnitt), förbättrad pragmatisk kvalitét (för användare), samt förbättrad acceptans och tillit till systemen hos slutanvändare.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas bidra till utvecklingen av mer integrerade ADAS, vilket har potential att förbättra trafiksäkerheten och stärka svensk konkurrenskraft inom fordonsindustrin. Genom integrering av framförallt kartdata går det även att anpassa system för ett skonsammare och mer hållbart körsätt. Genom projektpartners nätverk möjliggörs nationell- och internationell spridning av resultat vilket får effekt på svensk fordonsindustri, akademi och andra aktörer så som standardiseringsorgan. Projektet kommer även genomföra en offentlig demonstration av slutprototypen.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet har en användarcentrerad utgångspunkt och drivs genom tre större testcykler där proof-of-concept prototyper utvecklas i en iterativ process och testas med användare. Testningen sker till största del på testbanan AstaZero, men även mindre användartester (t.ex. desktop-baserade utvärderingar) används i utvecklingsarbetet. Arbetet organiseras i fem arbetspaket (1) projektledning, (2) metodologi, (3) teknikutveckling, (4) testning, och (5) disseminering och nätverkande. Vid projektets slut genomförs en offentlig demonstration av slutdesignen.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 november 2022

Diarienummer 2022-01645