Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Förbättrad trafiksäkerhet genom samordnad användning av sensordata från fordon

Diarienummer
Koordinator CARMENTA GEOSPATIAL TECHNOLOGIES AB - Carmenta Geospatial Technologies, GÖTEBORG
Bidrag från Vinnova 3 411 720 kronor
Projektets löptid januari 2020 - december 2020
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden
Ansökningsomgång Innovationer för ett digitaliserat och automatiserat transportsystem för människor och gods

Syfte och mål

Projektets mål är att studera och demonstrera hur sensordata kan användas för bättre samordnat beslutsstöd i en molnbaserad lösning för delning av trafikkritisk information samt utreda juridiska aspekter av sådana tjänster. Detta har åstadkommits genom att använda och komplettera plattformen AD Aware Traffic Control. Stöd har lagts till för utökad datainsamling från fordons sensorer och koordinerad ledning med hjälp av informationsdelning baserad på standardiserade gränssnitt och format. Den legala utredningen är sammanfattad i en rapport.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har visat nyttan med att använda ett molnbaserat centralt ledningssystem för att utbyta strategisk information mellan uppkopplade fordon samt bistå räddningsoperationer med aktuell lägesbild. En trafikmiljö där uppkopplade och självkörande fordon samverkar, övervakas och skyddas av en central trafikledning har stor potential att spara både människoliv, pengar och miljö.

Upplägg och genomförande

Projektet har integrerats i befintligt ”AD Aware Traffic Control” trafikledningssystem och dess etablerade infrastruktur i Drive Sweden’s Innovation Cloud. Parterna har samverkat för att förse trafikledningssystemet med erforderlig data från de olika fordonsflottorna och dess sensorer. Bl a har fordons kameror automatiskt aktiverats och bidragit till en förbättrad lägesbild vid trafikolyckor, både för räddningstjänst och angränsande trafik. Tjänsterna har integrerats i fordonens AD/ADAS-funktioner.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 mars 2021

Diarienummer 2019-05088

Statistik för sidan