FEMAS: Fossilfria, Effektiva Masstransporter i städer
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2024 - december 2024 |
Status | Pågående |
Utlysning | Accelerera - FFI |
Ansökningsomgång | FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - våren 2024 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet genomförde två workshops och ett studiebesök till Helsingfors. Dessa möten gick över förväntan och vi har tillägnat oss värdefull kunskap om bland annat fordonsteknik och kommuners syn på tunga fordon och hur tillståndsgivning och regelefterlevnad kan fungera i andra länder. Det finns ett stort intresse hos flera av de deltagande kommunerna i Sverige i hur lastning av berg- och schaktmassor kan göras effektivare med HCT. Det finns även ett stort intresse av ett fortsättningsprojekt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har haft som mål att påbörja en resa mot en långsiktig förändring i Sverige mot att tillåta HCT-fordon vid masstransporter i stora urbana byggprojekt. Mycket arbete återstår, men vi hoppas att vi genom detta projekt har bidragit till att höja kunskapsnivån så att fler kommuner känner sig trygga med att lasta tyngre vid varje körning. Vi hoppas också att vi lagt grunden för ett nytt regelverk för femaxliga lastbilar i Sverige oavsett vilken drivlina som kommer att användas.
Upplägg och genomförande
Projektet organiserades i fyra arbetspaket: • AP1: Projektledning, möten och administration. • AP2: Två workshops i Skellefteå och Helsingborg, inklusive dokumentation. • AP3: Studieresa till Finland hösten 2024, med sammanställning och dokumentation i en elektronisk Whiteboard (Mural) och en reseberättelse. • AP4: Omsättning av resultat från AP2 och AP3, med detaljplanering av testsiter för de ingående kommunerna.