Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

FEMAS: Fossilfria, Effektiva Masstransporter i städer

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid maj 2024 - december 2024
Status Pågående
Utlysning Accelerera - FFI
Ansökningsomgång FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - våren 2024

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet genomförde två workshops och ett studiebesök till Helsingfors. Dessa möten gick över förväntan och vi har tillägnat oss värdefull kunskap om bland annat fordonsteknik och kommuners syn på tunga fordon och hur tillståndsgivning och regelefterlevnad kan fungera i andra länder. Det finns ett stort intresse hos flera av de deltagande kommunerna i Sverige i hur lastning av berg- och schaktmassor kan göras effektivare med HCT. Det finns även ett stort intresse av ett fortsättningsprojekt.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har haft som mål att påbörja en resa mot en långsiktig förändring i Sverige mot att tillåta HCT-fordon vid masstransporter i stora urbana byggprojekt. Mycket arbete återstår, men vi hoppas att vi genom detta projekt har bidragit till att höja kunskapsnivån så att fler kommuner känner sig trygga med att lasta tyngre vid varje körning. Vi hoppas också att vi lagt grunden för ett nytt regelverk för femaxliga lastbilar i Sverige oavsett vilken drivlina som kommer att användas.

Upplägg och genomförande

Projektet organiserades i fyra arbetspaket: • AP1: Projektledning, möten och administration. • AP2: Två workshops i Skellefteå och Helsingborg, inklusive dokumentation. • AP3: Studieresa till Finland hösten 2024, med sammanställning och dokumentation i en elektronisk Whiteboard (Mural) och en reseberättelse. • AP4: Omsättning av resultat från AP2 och AP3, med detaljplanering av testsiter för de ingående kommunerna.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 24 februari 2025

Diarienummer 2024-00776