Färdigutveckling och validering av AI-baserad preventiv digital tjänst för mental hälsa hos arbetande föräldrar
Diarienummer | |
Koordinator | Aiparent AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2023 - april 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Impact Startups hösten 2023 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att visa att det går att förbättra det mentala välmåendet hos föräldrar genom att skapa en tjänst som är mer tillgänglig och anpassad för föräldrar än det som finns på marknaden idag. Vi är nöjda med att ha skapat en AI-coach som finns tillgänglig 24/7 i mobilen. Vidare har vi sänkt kostnaden för proaktiv mental hälsa med över 90% vilket tillgängliggör tjänsten för många fler företag och privatpersoner. Oss veterligen är vi den första tjänsten av detta slag som kombinerar AI och evidensbaserade mentala övningar och verktyg fokuserat på föräldrar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Utöver att utveckla själva AI-coachen vilket vi lyckades med så skulle vi: 1. Rekrytera företag och privatpersoner som vill vara med och testa AI-coachen. Utfall: Vi attraherade flera företag och privatpersoner med totalt 64 testdeltagare. 2. Utföra ett test under 10 veckor Utfall: Detta testet pågår för närvarande och avslutas i juni. 3. Validera och utvärdera effekten på måendet i vardera grupp: Utvärdering av effekt på mående kommer ske i juni. Andra intressanta utfall: AI-coachen har lett till ökat engagemang (DAU/MAU) i appen bland våra användare och sänkt kostnad med över 90%.
Upplägg och genomförande
Ursprungligt upplägg och genomförande följts. Utveckligen tog längre tid än väntat (dock ej ovanligt för denna typ av projekt). En anledning till förseningen var att inledande användarfeedback gjorde att vi byggde en något mer komplex AI-tjänst än ursprungligen tänkt. I framtida projekt kan man fundera kring om detta var rätt eller om vi skulle varit mer strikta när det gäller utvecklingen. Rekrytering till testet och själva testgenomförandet går enligt planen och vi är nöjda med antalet testdeltagare. Kommersiella delen tar något mer resurser än förväntat pga långa ledtider.