Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

ELMAS

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 10 148 000 kronor
Projektets löptid juni 2025 - maj 2028
Status Pågående
Utlysning Accelerera - FFI
Ansökningsomgång FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - våren 2025

Syfte och mål

ELMAS mål är att genom fältförsök i verkliga miljöer i två stadsnära områden i Skåne skapa underlag och leverera ny data kring lastkapacitet och energiförbrukning för olika fordonstyper, både med förbränningsmotor och eldrift, i relation till dagens produktionskörningar på BK2 och BK1 väg med 3, 4 och 5-axliga fordon. Projektet är ett fortsättningsprojekt som angriper utmaningarna i omställningen mot hållbara godstransporter i städer inom segmentet tunga masstransporter i anläggningsprojekt.

Förväntade effekter och resultat

Genom att ta ett helhetsgrepp om regelverk, policy, affärsmodeller, förändringar av beteende och kultur i kombination med infrastrukturfrågor (fysisk och digital) samt teknikutveckling i fordon och tjänster finns en stor potential till samhällsnytta om implementeringen av elektrifierade HCT- fordon för masstransporter kan accelereras. Tidigare projektresultat (HCT-City) visade att trafikarbetet kan minska med 38–50% beroende på fordonskombination och utsläppen av CO2 kan minska med upp till 40%.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet utgår från användare och deras behov samt krav från kommuner och industriföretag. Projektet koordineras av RISE och är organiserat i sex olika arbetspaket; AP1 innefattar Projektledning och kommunikation, AP2 Teknik- och regelverksutveckling. Leds av Volvo. AP3 Trafiksäkerhet & väglaster i tätort. Leds av VTI, AP4 Logistik, systemeffekter & skalbarhet, leds av RISE, AP5 Systemdemonstratorer med två till tre piloter leds av Volvo. AP6 Kunskapsutbyte & Disseminering, leds av CLOSER.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 17 juni 2025

Diarienummer 2025-00805