ELMAS
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 10 148 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2025 - maj 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | Accelerera - FFI |
Ansökningsomgång | FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - våren 2025 |
Syfte och mål
ELMAS mål är att genom fältförsök i verkliga miljöer i två stadsnära områden i Skåne skapa underlag och leverera ny data kring lastkapacitet och energiförbrukning för olika fordonstyper, både med förbränningsmotor och eldrift, i relation till dagens produktionskörningar på BK2 och BK1 väg med 3, 4 och 5-axliga fordon. Projektet är ett fortsättningsprojekt som angriper utmaningarna i omställningen mot hållbara godstransporter i städer inom segmentet tunga masstransporter i anläggningsprojekt.
Förväntade effekter och resultat
Genom att ta ett helhetsgrepp om regelverk, policy, affärsmodeller, förändringar av beteende och kultur i kombination med infrastrukturfrågor (fysisk och digital) samt teknikutveckling i fordon och tjänster finns en stor potential till samhällsnytta om implementeringen av elektrifierade HCT- fordon för masstransporter kan accelereras. Tidigare projektresultat (HCT-City) visade att trafikarbetet kan minska med 38–50% beroende på fordonskombination och utsläppen av CO2 kan minska med upp till 40%.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet utgår från användare och deras behov samt krav från kommuner och industriföretag. Projektet koordineras av RISE och är organiserat i sex olika arbetspaket; AP1 innefattar Projektledning och kommunikation, AP2 Teknik- och regelverksutveckling. Leds av Volvo. AP3 Trafiksäkerhet & väglaster i tätort. Leds av VTI, AP4 Logistik, systemeffekter & skalbarhet, leds av RISE, AP5 Systemdemonstratorer med två till tre piloter leds av Volvo. AP6 Kunskapsutbyte & Disseminering, leds av CLOSER.