Effektivare upphandling och försäljning med AI-rekommendationer för transparent och hållbart byggande
Diarienummer | |
Koordinator | Handywork Nordic AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - november 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målsättningen med projektet har varit att utveckla en en web-baserad prototyp (Front end och backend) av en digital plattform som förenklar arbete för beställare och mindre byggföretag. Prototypen hjälper: 1) Beställare att söka, utvärdera och upphandla entreprenörer 2) Hjälper mindre byggföretag att bli mer synliga och förenklar försäljning
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har resulterat en web-baserad prototyp (Front end och backend) av en digital plattform som förenklar arbete för beställare och mindre byggföretag. Förväntad effekt av den digitala lösningen efter att den färdigställts för kommersialisering och lanserats: 1) Digitalisering och automatisering av upphandlings- och säljprocess 2) Effektivare upphandlingar 3) Ökad jämlikhet och transparens. Fler företag kan konkurrera på lika villkor 4) Ökad tillväxt genom ökad försäljning för mindre byggföretag.
Upplägg och genomförande
Projektet har utförts med följande aktiviteter 1) Upprättande av UX design tillsammans med medverkande företag (behovsägare) 2) Utveckling av front end prototyp 3) Utveckling av grunderna för backend prototyp 4) Ledning och samordning. Kontinuerlig dialog med behovsägare för att utvärdera erbjudande och teknisk lösning.