Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Effektivare underhåll av befintliga broar med digitala tvillingar

Diarienummer
Koordinator Luleå tekniska universitet - Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser
Bidrag från Vinnova 990 000 kronor
Projektets löptid juni 2019 - oktober 2022
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden
Ansökningsomgång Lösningar för en hållbar transportinfrastruktur

Syfte och mål

Syfte: undersöka statusen för digitala tvillingar i byggbranschen och föreslå en metod för en digital tvilling för tillgångsförvaltning av strukturer. (i) Upprätta nuvarande praxis med digitala tvillingar, i både byggbranschen och andra industrier, och vilka luckor finns för tillgångsförvaltning av strukturer genom en litteraturöversikt. (ii) Utveckla ett experimentellt pilotprogram som ger data till en potentiell digital tvillingprototyp. (iii) Definiera en metod för en digital tvilling för tillgångsförvaltning av strukturer som fyller de identifierade luckorna.

Resultat och förväntade effekter

Main results: State-of-the-art and state-of-the-practice report Creation of a digital model based on aerial photogrammetry including feeding with in-depth information based on non-destructive testing. Design of two experimental programs: one pilot program of a RC beam and one extensive program with two real scale trough bridges. Development of a methodology for a digital twin Development of a common data environment in Autodesk Forge, that supports the connection between a BIM model and data from sensors instrumented in a structure.

Upplägg och genomförande

Implementation: Results from the review have been shared in the scientific community through one journal paper and three conference papers as well as within a several courses for MSc and PhDs . Common data environment can be published online through cloud computational service platforms. Information from all sensors and technologies tested are gathered together through the common data environment Methodology will be employed to a more realistic environment with the second experimental program: two real scale trough bridges tested in laboratory in 2023 - thus achieving TRL 7.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 7 december 2022

Diarienummer 2019-01115

Statistik för sidan