EDIT 3.0 - Elflyg och Drönare i samhällets, järnvägen och Trafikverkets tjänst: snabb och säker återstart av trafik.
Diarienummer | |
Koordinator | OUTFLIGHT AB |
Bidrag från Vinnova | 1 285 000 kronor |
Projektets löptid | december 2020 - november 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Framtidens drönare |
Ansökningsomgång | Drönare för ett tryggare samhälle |
Viktiga resultat som projektet gav
Samverkan och bättre lägesbild när järnvägstrafiken har stannat, i syfte att med rätt resurser och beslut effektivt och säkert få igång trafiken. EDIT 3.0 har demonstrerat och utvecklat den därmed krävda samverkan och en värdekedja, från insamling (sensorer på drönare & kameror på "lok") till genomförda beslut om resursinsatser. Samtidigt har vi stegvis utvecklat och demonstrerat förmåga att flyga utom synhåll. Målet som EDIT 3.0 nu har demonstrerat är att bidra till ökad säkerhet för alla i spår, ökad punktlighet och regularitet i järnvägen, för ett hållbarare och säkrare samhälle.
Långsiktiga effekter som förväntas
EDIT 3.0 fokuserar på att provtrycka arbetssätt i järnvägsbranschen, dvs att t ex studera arbetssätt enl TDOK 2014:0088/89 "Hantera larm vid olycka, tillbud och avvikelse på järnväg", i scenarier där det tillkommer nya kunskapskällor som t ex sensordata från drönare och film från "kameror på lok”. Därigenom demonstreras och utvecklas hur effekter kan uppnås, t ex; - återstart av trafik snabbare, ca 25% i typfall. - genom faktastöd för beslut om åtgärd & resurser snabbare - med hjälp av kameror i förarhytter s&rätt bestyckning av drönares - inom & utom synhåll med stöd av RISE & UAS-zon.
Upplägg och genomförande
Genomgående är fokus på hela värdecirkel; 1. trafiken stannar, 2. mobil insamling av data, 3. analys, 4. samlad, gemensam läges-bild & -uppfattning, 5. samlat beslutsfattande, 6. Insats, uppföljning & utredning. Klart spår! Demonstration & utveckling genomfördes som tre repetitioner av samma åtta tillämpningsfall, t ex osäkra påkörningar - var det vilt eller person (har betydelse bl a för tågförseningens längd). Repetitionerna gav möjlighet att stegvis lära krypa - gå - springa. Flygningarna genomfördes i Västerviks testbädd, inkl Sveriges första UAS-zon för BVLOS-flygningar