Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

EdAider för datadriven skolutveckling

Diarienummer
Koordinator EdAI Technologies AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid november 2019 - mars 2020
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa startups steg 1 (höst 2019)

Syfte och mål

Detta projekt syftade till att vidareutveckla en prototyp som stödjer lärare att arbeta på ett data-drivet sätt i klassrummet. I projektet skapades hjälpmedlet EdAider som samlar in data och som bistår lärare med analysstöd (visualiseringar, statistik, förutsägelser) som hjälper denne att på ett data-drivet sätt anpassa undervisning och interventioner.

Resultat och förväntade effekter

Projektet resulterade i en prototyp som lärare och elever kan använda för att arbeta på ett data-drivet sätt i skola/universitet. Prototypen innehåller idag ett responsverktyg med inspelning av genomgångar, ett verktyg för digital examination, samt ett verktyg för digital kommunikation (samtliga har analyticsstöd) och lägger på så sätt grunden till en innovativ lärplattform. Prototypen kommer att testas i en skola i Tyresö under VT 2020 och vidareutvecklas inför lansering senare på året. En tidig version av prototypen testades på Stockholm Universitet under december 2019.

Upplägg och genomförande

Med stöd av Vinnova kunde EdAI Technologies anställa ett flertal personer med specialiserad kompetens som arbetat intensivt och på heltid med att utveckla den första prototypen. En tidig version av protoypen testades på Stockholms Universitet under december 2019, vilket dels visade att allt fungerade som det skulle rent tekniskt, men också att lärare och studenter var nöjda med verktyget och såg fram emot en fullständig version. Efter den första testningen utvecklades prototypen vidare och är idag, den 10 januari redo för att testas.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 3 april 2020

Diarienummer 2019-04121

Statistik för sidan