Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Digitalisering av uppföljning i Dans för Hälsa - en forskningsbaserad insats för att stärka psykisk hälsa hos unga.

Diarienummer
Koordinator DANS FÖR HÄLSA DUBERG AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid oktober 2019 - oktober 2020
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa startups steg 1 (höst 2019)

Syfte och mål

Dans för Hälsa är en forskningsbaserad insats för att stärka psykisk hälsa hos unga. För att erbjuda en trygg & effektiv hantering av hälsodata som ger mervärde för kunden och bidrar till att fler unga kan få tillgång till insatsen, var målet att digitalisera effektutvärdering. Detta bl.a. för att minska risker som pappersenkäter medför och få nationell översikt av hälsoeffekter. Målet har uppnåtts & processen varit lärorik. Utveckling skett i samverkan med kund. Vetenskaplig uppföljning vid forskningscentra planeras starta 2021. Flertal verksamheter redan börjat nyttja systemet

Resultat och förväntade effekter

Positivt projektutfall och förväntade effekter uppnådda. Regulatorisk utredning utförd, digitala enkäten utformad och vidareutvecklad efter kundutvärdering och i ny samverkan med forskningscentra. Datainsamling av de första grupperna visade positiva hälsoeffekter som presenterats till arbetsgivare och underlättat beslutsunderlag för framtida satsningar på dansinterventionen. Nationell implementering pågår. Internationell etablering: Trots pandemi har goda relationer med Finland lett till gemensamma ansökningar för implementering och digital utvärdering där.

Upplägg och genomförande

Samtliga av projektets planerade aktiviteter har genomförts. 1.Eftersom det hanteras personuppgifter och uppgifter gällande personers hälsa krävdes en grundläggande regulatorisk utredning och anpassning för att uppfylla tillämpliga krav. 2.Utveckling tillsammans med kunden och slutanvändare. Nya mottagare adderats under projekttiden. 3.Uppdatering av affärsmodell med hänsyn till kundens nyttjande av digitala enkäter och tillgång till data om deltagares hälsoeffekter. 4.Förberedelse för implementering i olika typer verksamheter tog mer av projekttiden än beräknat.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 november 2020

Diarienummer 2019-03696

Statistik för sidan