Digitalisering av Europas Contract Research Organisations
Diarienummer | |
Koordinator | Vivologica AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - oktober 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Impact Startups höst 2022 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet är att verifiera kundnytta och betalningsvilja för VivoLogicas digitala tjänst genom att initiera pilotprojekt med olika CRO:er i Europa. Det långsiktiga målet är att skala upp och öka intäktsvolymen. Genom projektet har bolaget identifierat ett stort antal relevanta kunder, tecknat pilotavtal och verifierat betalningsviljan.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har lett till att vi har förbättrat vår förståelse för kundbehov på den europeiska marknaden och verifierat kundnytta och betalningsvilja för tjänsten. Kontakten med kunder på marknaden hjälper oss att designa produkten och erbjudandet på ett sådant sätt att det passar den europeiska marknaden på bästa sätt, vilket är avgörande för att bolaget ska kunna skala upp och öka intäktsvolymen framöver. Genom projektet har bolaget identifierat ett stort antal relevanta kunder, tecknat pilotavtal och verifierat betalningsviljan.
Upplägg och genomförande
Projektet har omfattat kartläggning av relevanta kunder i UK & EU, dialog med utvalda kunder för att bättre förstå deras behov, initiering av samarbetsprojekt med utvalda kunder för test av produkten. Projektet har tydligt bidragit till att öka vår förståelse av marknaden och resulterat verifiering av betalningsviljan och pilotavtal med kund.