Digital Opportunity Matching
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 999 917 kronor |
Projektets löptid | mars 2022 - juni 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Leda och organisera för digital transformation |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att stärka Volvobolagens förmåga att utnyttja digitala möjligheter från AI och dataanalys. Tillsammans med projektets forskningsaktörer har följande forskningsfrågan besvarats ”How can established organizations develop digital opportunity matching to extend their firm capabilities?” Användarfall och systemkoncept för digital opportunity matchning har utvecklats och tillämpats. Transformationskunskap har därtill utvecklats genom att studera Volvos transformationsresa från 2017-2024.
Långsiktiga effekter som förväntas
Centrala resultat i projektet är det systemkoncept för digital opportunity matchning som utformats med tillhörande användarfall. Detta projektresultat har använts av Volvo intern kunskapsutveckling inom flera avdelningar. Materialet har även använts för att analysera tjänsteförslag som externa tjänsteleverantörer erbjuder bolaget för att transformera HRM. Kunskapsutvecklingen som projektet medfört kommer hjälpa universitet och högskolan i kurser på avancerad nivå inom IT-management och informatik.
Upplägg och genomförande
Arbetet har genomförts genom en aktionsbaserad designforskningsmetodik för att understödja att konkreta resultat utvecklas (koncept och användarfall) baserade på behov, teori och datainsamling. Konceptet innebär även att kunskapsutveckling sker som en integrerad del av resultatutvecklingen vilket medfört att forskningsresultat även kunnat uppnås. Forskningsresultaten har dokumenterats i två manus för forskningsartiklar som under projektet presenterats på workshops. Manuskripten är planerade att submittas för publicering under 2025.