Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

DigiRail Högprestandaberäkning av konstruktion, drift och underhåll av järnvägsinfrastruktur

Diarienummer
Koordinator Stiftelsen Fraunhofer-Chalmers Centrum För Industrimatematik
Bidrag från Vinnova 3 703 463 kronor
Projektets löptid maj 2022 - oktober 2025
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden
Ansökningsomgång InfraSweden2030: Lösningar för snabbare omställning till hållbar transportinfrastruktur

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet har utvecklat och validerat en avancerad simuleringsmodell för järnvägsinfrastruktur där DEM, FEM och MBD kopplas samman. Målen uppfylldes, och modellen ger ny insikt om ballastbeteende, övergångszoner och underhållsåtgärder. Viktiga resultat inkluderar jämförelser av tampningsmetoder, validerad bergmaterialmodell, förbättrad analys av spårriktning samt möjligheter till mer träffsäker dimensionering av framtida järnvägsöverbyggnader.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet förväntas på sikt bidra till mer träffsäker dimensionering av järnvägsöverbyggnader, effektivare underhåll och minskad ballastnedbrytning. Den utvecklade simuleringsmodellen kan i framtiden stödja presandabaserad design av övergångszoner, utvärdering av under sleeper pads samt beslut kring lasthöjning på malmbanan. Resultaten kan därmed stärka både driftssäkerhet och livscykelkostnadseffektivitet.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes enligt plan med utveckling av beräkningsmetoder och validering genom skjuvtester, sleeper push test hos Dynapac, fullskaliga hjullastartester hos Volvo CE samt jämförelser mot maskindata från Infranord. Synergier skapades även med LTU:s trågbroprojekt. Vissa planerade fältförsök direkt i järnvägsinfrastrukturen var svårt att genomföra, vilket hanterades genom fokus på pågående projekt vid Västlänken och förbispår Högsjö. Samarbetet fungerade mycket väl i projektgruppen.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 november 2025

Diarienummer 2022-00167