DigiRail Högprestandaberäkning av konstruktion, drift och underhåll av järnvägsinfrastruktur
| Diarienummer | |
| Koordinator | Stiftelsen Fraunhofer-Chalmers Centrum För Industrimatematik |
| Bidrag från Vinnova | 3 703 463 kronor |
| Projektets löptid | maj 2022 - oktober 2025 |
| Status | Avslutat |
| Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
| Ansökningsomgång | InfraSweden2030: Lösningar för snabbare omställning till hållbar transportinfrastruktur |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har utvecklat och validerat en avancerad simuleringsmodell för järnvägsinfrastruktur där DEM, FEM och MBD kopplas samman. Målen uppfylldes, och modellen ger ny insikt om ballastbeteende, övergångszoner och underhållsåtgärder. Viktiga resultat inkluderar jämförelser av tampningsmetoder, validerad bergmaterialmodell, förbättrad analys av spårriktning samt möjligheter till mer träffsäker dimensionering av framtida järnvägsöverbyggnader.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förväntas på sikt bidra till mer träffsäker dimensionering av järnvägsöverbyggnader, effektivare underhåll och minskad ballastnedbrytning. Den utvecklade simuleringsmodellen kan i framtiden stödja presandabaserad design av övergångszoner, utvärdering av under sleeper pads samt beslut kring lasthöjning på malmbanan. Resultaten kan därmed stärka både driftssäkerhet och livscykelkostnadseffektivitet.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes enligt plan med utveckling av beräkningsmetoder och validering genom skjuvtester, sleeper push test hos Dynapac, fullskaliga hjullastartester hos Volvo CE samt jämförelser mot maskindata från Infranord. Synergier skapades även med LTU:s trågbroprojekt. Vissa planerade fältförsök direkt i järnvägsinfrastrukturen var svårt att genomföra, vilket hanterades genom fokus på pågående projekt vid Västlänken och förbispår Högsjö. Samarbetet fungerade mycket väl i projektgruppen.