Detecht- ett automatiskt nödlarm och social plattform för motorcyklister
Diarienummer | |
Koordinator | Detecht Technologies AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - maj 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups steg 1 (höst 2019) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade sig till att undersöka och skapa de förutsättningar som krävs för lansering av en premiumtjänst för Detechts motorcykelapp. I mitten av Maj släpptes första versionen av Detechts premiumerbjudande. Vi har verifierat olika marknadskanaler (baserat på CPI och användande) samt undersökt och testat fram ett attraktivt premiumerbjudande. Detta består dels av gamla funktioner och dels funktioner som har utvecklats i samband med detta projekt. Vidare har vi förbättrat vår säkerhetsalgoritm för framtida uppkoppling till larmcentraler utomlands.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har under projektet testat olika marknadskanaler ut till motorcyklister i olika länder. Vi har identifierat 3 kanaler som framåt kommer att prioriteras. Vidare har vi utfört analys av all kördata och nya kraschtester som lett till en förbättrad algoritm. Vi har ännu inte fört dialog med larmcentraler utomlands men lyckats permanenta lösningen till SOS Alarm här i Sverige. Då vi släppte premium erbjudandet för en månad sen har vi inte hunnit analysera konverteringsgraden men erbjudandet har utvecklats i nära samband med användare och vi har hittills gjort mer sälj än förväntat.
Upplägg och genomförande
Arbetet har skötts internt och fördelats i tre arbetsroller/ paket: - Algoritmoptimering och verifikation. Kontinuerligt arbete under projekttiden. - Utforma premiumerbjudande. Start i Januari och därefter kontinuerlig exprimentering och utveckling. - Verifiera marknadskanaler och betalningsvilja. Verifiering av marknadskanaler har pågått sedan start av projektet medans betalningsvilja har pågått sedan början Maj.