Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Demokratipilot för högstadiet

Diarienummer
Koordinator Demokratibygget
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid maj 2019 - januari 2020
Status Avslutat
Utlysning Social innovation
Ansökningsomgång Utveckla och testa en social innovation - steg 1 2019

Syfte och mål

Syftet med vår lösning är att stärka ungas demokratiska kompetenser och delaktighet för att ta tillvara ungas samhällsengagemang. Målet är att utforma och digitalisera en undervisningsmodell för högstadiet, samt testa och utvärdera. Modellen har resulterat i att 100 elever under fem veckor arbetat med praktiskt demokrati- och påverkansarbete i kommunen. Utifrån före- och eftermätning med deltagande elever, lärarnas positiva utvärdering av projektet, samt beslutsfattarnas engagemang för ungdomarnas idéer, bedömer vi att syfte och mål är uppfyllda.

Resultat och förväntade effekter

En före- och eftermätning har genomförts av elevernas demokratiska kompetenser och delaktighet. Enkäten bygger på elevernas självskattning inom områdena; Kunskap och kritisk förståelse, Attityder, Förmågor och färdigheter, Inflytande och delaktighet. Resultaten visar att eleverna har stärkts inom alla områden och ökningarna är statistiskt signifikanta. Exempel: Jag vet hur kommunen styrs, + 67% Jag har förtroende för svenska politiker, + 28% Jag vet hur jag kan påverka demokratiska beslut, + 56% Jag är aktiv i en organisation/förening, + 50%

Upplägg och genomförande

Analys av pilotens fyra delar: - Referensgruppen gav kloka inspel på skolspecifika frågor, synkning med ungdomsrådets aktiviteter, samt idéer och avstämning av koncept och genomförande. - Förändringslogiken och utvärderingsramverket gav en tydlighet i vad vi ville åstadkomma samt hur vi mäter effekten. - Med undervisningsmaterialet och den digital plattformen tog vi ett första steg i utvecklingen av ett långsiktigt hållbart nav för undervisningen kring demokrati och delaktighet. - Genomförandet av modellen gick bra, vilket tydliggörs bl.a i effektmätningen.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 mars 2020

Diarienummer 2019-01726

Statistik för sidan