Delat väglagsdata för tillförlitlig busstrafik
Diarienummer | |
Koordinator | VR Sverige AB |
Bidrag från Vinnova | 2 738 228 kronor |
Projektets löptid | september 2022 - januari 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Viktiga resultat som projektet gav
Dagens affärsmodell för busstrafiken innebär stora risker för trafikoperatörer när det gäller framkomlighetsbrister kopplade till dåligt vinterväglag. Operatörerna betalar stora viten till trafikförvaltningarna för försämrad punktlighet som beror på dåligt väglag. Då en busslinje ofta körs på vägsträckor med flera aktörer som ansvarar för vinterväghållning, kan endast framkomlighetsbrister förebyggas om samtliga väghållare blir bättre på vinterväghållningen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet kommer på sikt leda till en mer resurseffektiv vinterväghållning med en optimerad verksamhet som baseras på bättre information och verktyg för planering, utförande och uppföljning av verksamheten. En annan effekt är en attraktivare busstrafik genom ökad framkomlighet, punktlighet och regularitet. Ytterligare en effekt är ökad jämställdhet genom att göra arbetet med vägunderhåll och i kollektivtrafiken mer attraktiv tack vare bättre och moderniserad arbetsmiljö.
Upplägg och genomförande
Projektet var en teknik- och systemdemonstration av ett uppkopplat vägtransportsystem olika digitala stödsystem har använts för att genom effektivare vinterväghållning förbygga framkomlighetsbrister som kan orsaks av dåligt vinterväghållning. Information från olika källor t.ex. uppkopplade bilar och bussar samt från applikationer för väglagsprognostisering och IOT-sensorer har använts. Arbetsättet har sedan utvärderats och effekterna har identfierats.