Datadriven klimatsmart livsstil
Diarienummer | |
Koordinator | Swedish Development Group AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2019 - mars 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 2 hösten 2018 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att med hjälp av datadriven analys analysera användarens konsumption för att dels beräkna löpande kliamtavtryck, dels föreslå personifierade förbättringsområden med målet att invidividen kontinuerligt minskar som klimatpårkan genom förändrad konsumtion och livsstil. Projektet har resulterat i metoder, teknisk palttform och kunskap för att göra detta.Det leder också till ökad retention bland användarna vilket är grunden för en långsiktigt hållbar affärsmodell.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet av projektet är nya metoder, teknisk plattform och kunskap för datadriven analys, inkl förutsättningar för fortsatt machine learning av insamlad data. Projektet har också resulterat i utvecklade samarbeten med partners och insikter som har inneburit förbättringar och nya funktioner utöver projektets mål. Effekten av projektets resultat förväntas bli ytterligare ökad retention bland befintliga, såväl som nya, användare. Med ökad retention blir plattformen också mer attraktiv för partners och en långsiktigt hållbar affärsmodell.
Upplägg och genomförande
Projektets upplägg baserades bla på samarbete med partners, där vissa partnerskap fick en mindre betydlese än initalt planerat med att andra däremot fick betydligt större betydelse. Den initala ansatsen att beräkna en individs klimatavtryck baserat på dess konsumtion, minskade också i betydelse efter användartestning och istället blev personliga rekommendationer baserades på livsstil och konsumtion viktigare. Datadrivna rekommendationer utgör också en större utmaning rent metodmässigt och att samla och analysera tillräckliga mängder relevant data var en utmaning.