Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Data Driven Användarupplevelse - DDUX

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar AB - 91200 Customer Experience Centre
Bidrag från Vinnova 4 154 500 kronor
Projektets löptid februari 2019 - juni 2022
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI
Slutrapport 2018-05017sv.pdf (pdf, 1567 kB)

Syfte och mål

Syftet med projektet var att öka ett adekvat och korrekt användande av avancerade körstödssystem genom att endast använda kvantitativ data i form av bilsignaler. Inom projektet har ett driver coaching system utvecklats, implementerats och utvärderats i en riktig körkontext. Resultatet visar att det är möjligt att med hjälp gradvis vägledning under körning är möjligt att öka användandet av ADAS system radikalt. Innan implementering av systemet använde testgruppen PA under 2,27% av körcyklerna och efter 4 månader av support 11,76%

Resultat och förväntade effekter

De önskade effekterna när projektet startades var att det skulle vara möjligt att få användare som i princip inte använder PA över huvud taget öka sin användning. Resultatet visar att man inte bara kan öka användandet utan även få en skeptisk grupp att utvecklas till att bli extrema användare av systemet. Resultaten kommer att beaktas i den fortsatta utvecklingen av interaktion för ADAS system. Förhoppningen är att liknade angreppssätt kommer att implementeras i någon form i framtida produkter.

Upplägg och genomförande

Projektet har varit ganska tydligt i sitt uppdrag vilket inneburit att samtliga inblandade parter har bidragit från början av projektet. Att genomföra en så pass avancerad implementation och testa den under verkliga körförhållanden inom ramen för ett treårsprojekt med endast två parter får anses väldigt lyckat. Flertalet avdelningar på Volvo Cars inom områden som dataanalys, ADAS utveckling, UX, utveckling av mjukvara, IT och värkstäder har varit delaktiga i projektet.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 december 2022

Diarienummer 2018-05017

Statistik för sidan