Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Dagligvaruklipp - Minska svinnet, öka försäljningen!

Diarienummer
Koordinator Dagligvaruklipp i Sverige AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid oktober 2023 - mars 2024
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa Impact Startups hösten 2023

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets målsättning var att förbättra användarvänligheten, integrera nya funktioner, skapa en administrativ sida och utveckla en donationstjänst i samarbete med Matmissionen. Efter projektets avslut har både syftet och målen förverkligats.

Långsiktiga effekter som förväntas

Effekten av projektet har resulterat i ökad användarbas och ökat engagemang på webbplatsen. Under mars 2024, den första månaden efter avslutat projekt, kommer vi att genomföra de första donationerna via webbplatsen, och värdet av transaktionerna förväntas överstiga tidigare nivåer.

Upplägg och genomförande

Projektteamet genomförde en kravinsamling och analys tillsammans med butiker och leverantörer inom svensk dagligvaruhandel samt Matmissionen. Kravanalysen prioriterade kraven utefter behov och efterfrågan, utvecklingen skedde sedan i enlighet med den agila metoden scrum. När den kritiska linjen för projektet lades fram, påbörjades sprintar i period på 2-4 veckor. Sprintarna innehöll följande; byte av tech stack, design, nya funktioner, administrationssida och donationer.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 12 april 2024

Diarienummer 2023-02183