Dagligvaruklipp - Minska svinnet, öka försäljningen!
Diarienummer | |
Koordinator | Dagligvaruklipp i Sverige AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2023 - mars 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Impact Startups hösten 2023 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets målsättning var att förbättra användarvänligheten, integrera nya funktioner, skapa en administrativ sida och utveckla en donationstjänst i samarbete med Matmissionen. Efter projektets avslut har både syftet och målen förverkligats.
Långsiktiga effekter som förväntas
Effekten av projektet har resulterat i ökad användarbas och ökat engagemang på webbplatsen. Under mars 2024, den första månaden efter avslutat projekt, kommer vi att genomföra de första donationerna via webbplatsen, och värdet av transaktionerna förväntas överstiga tidigare nivåer.
Upplägg och genomförande
Projektteamet genomförde en kravinsamling och analys tillsammans med butiker och leverantörer inom svensk dagligvaruhandel samt Matmissionen. Kravanalysen prioriterade kraven utefter behov och efterfrågan, utvecklingen skedde sedan i enlighet med den agila metoden scrum. När den kritiska linjen för projektet lades fram, påbörjades sprintar i period på 2-4 veckor. Sprintarna innehöll följande; byte av tech stack, design, nya funktioner, administrationssida och donationer.