Cirkulära yllekläder
Diarienummer | |
Koordinator | LANTBRUKARNAS EKONOMI-AKTIEBOLAG - Lantbrukarnas Ekonomi AB |
Bidrag från Vinnova | 892 103 kronor |
Projektets löptid | december 2018 - januari 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Cirkulär och biobaserad ekonomi |
Ansökningsomgång | Cirkulär och biobaserad ekonomi, från teori till praktik |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet var att få till en lösning där det går att få ekonomi i alla led och nytta av råvaran in i minsta fiber och de eventuella rest- eller biprodukterna. Vi har därför månat om att så många parter som är möjligt i ullens cirkulära kedja ska vara representerade och involverade i projektet. Från fårbönder via fårklippare, forskare, ”ullförädlare”, klädtillverkare till konsumenter. Förutom två konkreta ullplagg har projektet genererat en rad synergieffekter som branschöverskridande samarbeten, kunskapsförmedling/ökning, branschförståelse, innovationer och produktutveckling.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektanalyserna har lett till många frågor men också till problemlösning i flera led. Internationella kontakter och samarbeten har etablerats för att lösa de led som för närvarande saknas inom svensk ullförädling/ullprocessning. På så vis har vi ändå kunnat ta fram ett antal olika ylleplagg baserade till 100% av svensk ull i projektet. Modellerna har gjorts tidlösa och med hög kvalitet för att kunna användas i många år varefter de kan antingen återvinnas till nya plagg eller komposteras. I dagsläget har ett 20-tal kläd- och inredningsföretag gått ihop i en unik gemensam ullsatsning.
Upplägg och genomförande
Projektet startade med ett B2B möte för att bilda branschnätverk. Därefter påbörjades arbetet med en systemanalys som har resulterat i en heltäckande kartläggning över ullens väg från lokalisering, får och fiber, kvantiteter, ulltyper, till färdig produkt. En marknadsundersökning har gjorts av de deltagande företagen och har resulterat i ökad kunskap om marknaden men även om konsumentens krav och köpvanor. Affärsrelationer har byggts upp och nya affärsmodeller skapats. Samverkan i hela värdekedjan har gett ökad kunskap om hur det cirkulära perspektivet kan ge bättre lönsamhet.