Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

CCAM Sweden

Diarienummer
Koordinator Lindholmen Science Park AB
Bidrag från Vinnova 2 230 000 kronor
Projektets löptid april 2024 - april 2026
Status Pågående
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden

Syfte och mål

CCAM Sweden syftar till att samla och engagera svenska och nordiska aktörer inom området kooperativ, uppkopplad och automatiserad mobilitet (CCAM). Målet är att dra nytta av och öka aktörernas engagemang i olika nätverk, framförallt EUs CCAM-partnerskap, öka kunskapsnivån i området, bättre förstå behovsbilden av de tjänster som behöver utvecklas, samt bidra till färdplaner och andra strategidokument. Projektet vill även stödja fler svenska aktörer att delta i EU-projekt, eller skala upp existerande svenska projekt exempelvis inom mobilitet, och smarta städer.

Förväntade effekter och resultat

Förväntade effekter av projektet inkluderar kunskapshöjning och ökad EU-finansiering, liksom stärkt image för svenska aktörer som attraktiva samarbetspartners och därigenom starkare konkurrenskraft och utvidgade affärsmöjligheter. Ett förväntat resultat är att forumet som etableras under projektet fortlöper även efter projektavslut, och där svenska och nordiska aktörer delar öppet av sina kunskaper, och hittar nya former för samarbete och implementering.

Planerat upplägg och genomförande

Arbetet delas in i fyra arbetspaket: AP1 koordinering och disseminering av projektresultat, AP2 nationell och internationell omvärldsbevakning , AP3 djupdykning i CCAM-implementeringar, och AP4, förståelse och utveckling av intressentbehov, samt planering för samarbete efter projektavslut. AP-ledare är Lindholmen Science Park, RISE, Chalmers, samt VTI. Övriga projektdeltagare är Autoliv, AB Volvo, Scania, Einride, VY Buss, Volvo Cars, Trafikverket, Transportstyrelsen, Göteborgs Stad, Stockholms Stad, Västtrafik, Telia, ITS Norway och SINTEF.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 10 juni 2024

Diarienummer 2024-01065