BoD-AD Bus on Demand utan förare
| Diarienummer | |
| Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB | 
| Bidrag från Vinnova | 691 370 kronor | 
| Projektets löptid | november 2024 - augusti 2025 | 
| Status | Avslutat | 
| Utlysning | Accelerera - FFI | 
| Ansökningsomgång | FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - hösten 2024 | 
Viktiga resultat som projektet gav
De formella projektmålen som sattes i projektet kan sägas vara uppnådda, men inte de ambitioner vi hade med ett färdigt konsortie för ett demoprojekt till September 2025. Vi har dock nått viktiga resultat i förståelsen för frågor som: - Ekosystemet inom autonoma fordon internationellt - Geopolitiska faktorer -Förankring inom kollektivtrafiken -Uppmärksamhet för AD i Sverige -Kunskap om hur utvärdera piloter - Fortsatt dialog med konsorter
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi är närmre en storskalig pilot för Autonoma fordon i kollektivtrafiken genom detta projekt. Parterna vet vilka hinder som måste adresseras, och hur dessa kan hanteras för att få till en systemdemonstrator. Det finns en större förståelse för de utmaningar som uppstår när kollektivtrafik transformeras till en framtida med flexibel, och i vissa delar autonom kollektivtrafik. Det finns en större kunskap i Europa (CCAM partnership) att Sverige är framåt i dessa frågor.
Upplägg och genomförande
Aktiviteten med konsortiebildande tog mer tid i anspråk än planerat. Geopolitik, finanseringsregler, marknadsambitioner har varit faktorer som spelat in. Arbetet med ramverk för uppföljning av AD i kollektivtrafik har genomförts på ett bra sätt, och det finns nu en plan och verktyg för hur en demonstrator skall följas upp. Arbete med förankring har skett på flera sätt, både internt VT , men entreprenörer men också på det politiska planet (konferens UITP). VT har arbetat med planering BOD 2.0
