Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Barriärer för datadelning som stöd vid omställning till fossilfria transporter inom offentlig verksamhet

Diarienummer
Koordinator Rearq AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid februari 2023 - september 2023
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet för Sakernas Internet
Ansökningsomgång IoT för innovativ samhällsnytta, Förberedelseprojekt 2022

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet syftade till att utreda hur datainsamling från fordon kan stötta offentlig verksamhets omställning till en elektrisk fordonsflotta. Projektet fokuserade på Västra Götalandsregionens (VGR) omställning. Målet med projektet är att utreda vilka förutsättningar som behöver finnas för att möjliggöra datainsamling från fordon och analys av data. Data har samlas in manuellt till flera system där man önskar ökad reliabilitet. Inom VGR pågår datainsamling där man installerar ”puckar” som samlar in data från de olika fordonen. Hur denna data får samlas in och sparas är otydligt.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har bidragit med att identifiera otydligheter kopplat till datainsamling (GDPR och patientsekretess) med fokus på utökad datainsamling. Det är otydligt vad som är känsliga data, hur den lagras (och av vem) på ett lämpligt sätt för att stötta för analyser. Projektet har identifierat behov av beslutsunderlag för elektrifiering av fordon samt behov av samordning och strategier kring frågor så som laddinfrastruktur, planerad laddning och nyttjandegrad av elektrifierade fordon.

Upplägg och genomförande

Projektet har kombinerat kvalitativ och kvantitativ datanalys. Den kvalitativa delen bestod av intervjuer med intressenter och beslutsfattare inom VGR samt workshops med fokus på elektrifiering och dess utmaningar. Den kvantitativa delen bestod av att analysera befintlig flotta inom VGR men var begränsad av brist på information från den delen av flottan som var uppkopplad. Nyttoanalysen har varit begränsad till publik information från fordonsregistret och inga djupare analyser har kunnat genomföras.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 oktober 2023

Diarienummer 2022-03739