Avancerat TEstsystem Avancerade Metoder fas 2b
Diarienummer | |
Koordinator | ASTAZERO AB |
Bidrag från Vinnova | 11 988 993 kronor |
Projektets löptid | april 2016 - mars 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI -Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - 2015-12-08 |
Slutrapport | 2015-06899_EN.pdf(pdf, 1572 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
A-TEAM fas 2b syftar till att bygga vidare på metodik etablerad i A-TEAM fas 1 and 2a genom forskning rörande: fältdataforskning, metoderna själva och testsystemet. Detta för att möjliggöra svenska fordonsklustret att ligga i framkant avseende aktivsäkerhetsfunktioner och då bibehålla en stark position inom området och i sista ledet verka för nollvisionen. Syftets samtliga mål nåddes.
Långsiktiga effekter som förväntas
Övergripande metod för framtagning av provmetoder och demonstratorer är validerad. Metoderna används redan för utveckling av nya aktiva säkerhetsfunktioner- man har alltså effekt på säkerhetsmålet. Kartläggningen av forskningsbehovet har genererat flera lagda och planerade ansökningar om ytterligare forskningsprojekt. Kunskap som skapas i projektet får även effekt på den pågående standardiseringen av målatrapper. Provningseffektivitetsökning nåddes inte enbart med teknik- även med hjälp av organisations- och processåtgärder.
Upplägg och genomförande
Projektet delades i sju arbetspaket- projektledning, förstudie, fältdatastudier, tre metodpaket och ett paket för demonstratorutveckling. Den övergripande metoden i projektet har fungerat bra. Projektet har letts på två nivåer parallellt, dels på övergripande nivå i AP1, dels på detaljerad provgenomförandenivå. Även denna modell har varit bra. Utmaningarna i den praktiska metodforskningen och demonstratorutvecklingen är stora vilket lätt leder till förseningar- bra detaljplanering har visat sig vara en framgångsfaktor.