Avancerade Virtuella Utvecklingsmetoder för Kommunikation mellan Självkörande Fordon och Oskyddade Trafikanter
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola Inst f teknik & samhälle |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI -juni 2021 |
Slutrapport | 2021-02584sv.pdf (pdf, 1622 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet hade tre huvudsakliga mål: 1.Identifiera ”state-of-the-art” inom audio/visuell extern kommunikation mellan konventionella trafikanter och självkörande fordon i allmänhet samt med fokus på interaktioner med oskyddade trafikanter. 2.Utveckla en simuleringsplattform och metodik för att analysera interaktioner mellan självkörande fordon och oskyddade trafikanter i ”virtual-reality”. 3.Testa ett konceptuellt audio/visuellt scenario i den utvecklade simuleringsplattformen för att undersöka simulatorns pålitlighet och realism.
Långsiktiga effekter som förväntas
I projektet har en cykelsimulator i VR utvecklats och ett experiment genomförts för att testa hur studier som fokuserar på framtida fordons kommunikation kan genomföras samt hur pålitlig och verklighetstrogen simuleringen är. Resultatet visar att testpersonerna var osäkra på hur stora och hur nära elektriska lastbilarna var vilket gjorde dem mer försiktiga. Men resultatet tyder också på att testpersonerna cyklade generellt snabbare och var mer aggressiva i simuleringen jämfört med observerade cyklister på platsen i den verkliga miljön.
Upplägg och genomförande
Projektet bestod av 3 olika delar: 1) En litteraturöversikt om Audio och visuella kommunikationssätt och simuleringsmetodik med fokus på cyklister. 2) Utvecklingen av cykel simulatorn i VR gjordes med hjälp av forskningsstrategin design science som innefattar 7 steg som beskriver processen av produktutvecklingen. 3) Ett experiment har genomförts där 24 deltagare har upplevt ett antal scenarier där trafik har simulerats utifrån observationer gjorda på platsen med drönare.