Autonom friktionsmätning och övervakning av flygplatser
Diarienummer | |
Koordinator | Mittuniversitetet - Mittuniversitetet Inst för Elektronikkonstruktion |
Bidrag från Vinnova | 4 450 305 kronor |
Projektets löptid | oktober 2021 - mars 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Möjliggörande tekniker |
Ansökningsomgång | Avancerad och innovativ digitalisering - våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål är att utveckla teknik för en autonom, säker och kostnadseffektiv regional flygplats. En autonom fyrhjuling har utrustats med ett mätsystem som kombinerar laser- och kamerateknik för friktionsmätning på stora ytor på landningsbanan. Projektet har också utvidgat säkerhetssystemet DRIWS med visualisering av banstatus så att flygledare på annan ort kan ta del av informationen. Slutligen har projektet integrerat drönare i systemet för positionering och geofencing.
Långsiktiga effekter som förväntas
Autonom friktionsmätning och visualisering av bansstatus skapar förutsättningar för mer kostnadseffektiva flygplatser. Tekniken skapar också ett viktigt beslutsstöd för personal som hanterar säkerhetsfrågor. Positioneringen av drönare visar på helt nya möjligheter för mindre, regionala flygplatser att använda flygplatsen för övervakning av drönare. Projektet har även skapat nya samarbeten och forskningsområden, bland annat inom optisk mätning av kemikaliers koncentration i vätska på asfalt.
Upplägg och genomförande
Projektet består av ett starkt konsortium med nio aktörer, bland annat från flygindustrin och akademin. Den tekniska utvecklingen i tre arbetspaket har flätats samman till en helhetslösning där autonom friktionsmätning, banstatus och positionsdata visualiseras i flygplatsens säkerhetssystem. Kommunikation har varit en viktig del i projektet och resultaten har fått stort genomslag i media. Sammantaget har projektet fungerar mycket bra med samarbete och stort engagemang hos samtliga aktörer.