Almamodellen - skolutveckling för en inkuderande skola
Diarienummer | |
Koordinator | Kristina Collén AB |
Bidrag från Vinnova | 284 305 kronor |
Projektets löptid | maj 2019 - februari 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Social innovation |
Ansökningsomgång | Utveckla och testa en social innovation - steg 1 2019 |
Syfte och mål
Syftet med projektet var att verifiera innovationen Almamodellen, att testa den på fler skolor för att stärka innovationens kraft och få fler samskapanden, samt att konsolidera ytterligare moduler. Målet var att ta tillvara kunskaper från pilotskolan och ytterligare utveckla den, att testa modellen på fler skolområden och öka samverkan. Ungefär 80 pedagoger och övrig skol- och förskolepersonal har testat på Almamodellen under hösten 2019 (2 skolor och 3 förskolor). Samverkan med teatergruppen och person med inifrånperspektiv av att ha autism/ADHD har utvecklats.
Resultat och förväntade effekter
Effekterna har beskrivits i en C-uppsats i specialpedagogik, genomförd av specialpedagog på pilotskolan. Alla som medverkade under hösten (81 personer) fyllde också i en enkät där de fick bedöma sin kunskap om målgruppen, om förhållningssätt och om anpassning av de fysiska miljön innan och efter projektet. Resultatet visar andelen som bedömde sin kunskap som "ganska stor" före och efter projektet ökade med upp till 40 % (se bifogad enkätsammanställning)
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes som planerat i alla delar. Modellen togs emot positivt, över förväntan, från samtliga skolor/förskolor. Åven om det fanns en mindre andel som beskrev att de inte fick någon ny kunskap så var de stora flertalet nöjda och ansåg att kunskapen kring flickor med autism och ADHD hade ökat, att de hade fått ökad inifrånkunskap och nya verktyg att utveckla skolmiljön. Genom att konsolidera nya moduler har det skapats ett team kring Almamodellen som borgar för ett fortsatt arbete och utveckling av modellen.