AI-stödd utveckling av hjulupphängningar för vägfordon
| Diarienummer | |
| Koordinator | Volvo Personvagnar AB - 93833 Suspension Architecture |
| Bidrag från Vinnova | 6 785 424 kronor |
| Projektets löptid | december 2020 - september 2025 |
| Status | Avslutat |
| Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
| Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - juni 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Ja, och bättre resultat än förväntat. Alla målen uppfylldes och vad det gäller kravnedbrytning av Fullfordonskrav överträffades förväntningarna. Användandet av AI justerades under projektets gång, och bidrog därmed till överträffat resultat. Vi har också byggt upp kontakter och samarbete med akademin i Tyskland.
Långsiktiga effekter som förväntas
Snabbare produktutveckling och bättre konkurrenskraft, både egenskaper och kostnad, och förbättrade möjligheter att attrahera kompetent personal.
Upplägg och genomförande
* Bra plan i ansökan, rätt aktiviteter, och innehållet kunde utökas inom utsatt tid * Ursprunglig plan för AI ersattes bra med konventionella algoritmer * Så AI testades med framgång för komplex fullfordons-kravnedbrytning * Bra samarbete med Chalmers, FKFS Stuttgart, VCC Fordonsdynamik och RISE (även om förändrat AI-spår hamnade utanför RISE’s område och påbörjade publikationer inte avslutades) * Vi saknade Volvo Group, men framtida kursinnehåll på Chalmers bör kunna hjälpa till